„Спаси София" представи план за стабилизиране на градския транспорт в София
Общинските съветници предлагат спиране на протестите и реформи за ефективно функциониране на транспорта в следващите 10 дни

Общинските съветници от „Спаси София“ представиха план за дългосрочно разрешаване на кризата в столичния градски транспорт. Предложението бе формулирано на брифинг в Столичната община, където съветникът Борис Бонев коментира настоящата ситуация и предложи конкретни мерки за справяне с проблема.
Изкуствено създадена криза и необходимост от спешни мерки
Според Борис Бонев настоящата криза в градския транспорт в София е резултат от умишлено създадено напрежение. „Наблюдаваме класическо изпълнение, при което се създава изкуствена криза, нагнетява се напрежението, а след това тези, които я създават, се явяват като спасители“, заяви той. Общинският съветник приветства намесата на държавата, но посочи, че тя е временна и действа само за тази година. „Това е класически номер на ГЕРБ, без никакви изисквания за последващи реформи“, допълни Бонев.
Първата стъпка от плана на „Спаси София“ е да бъде възстановено нормалното функциониране на наземния градски транспорт за 10 дни, като се препоръчва също така временно спиране на протестите още от утре. Това, според Бонев, не е само за удобството на учениците, които трябва да се подготвят за матури, а и за да се осигури спокоен период за провеждане на преговори между всички страни.
Реформи и съкращения в системата на градския транспорт
Сред другите предлагани мерки е редуциране на администрацията на четирите транспортни дружества с 20%. „Смятаме, че е най-малкото, което може да бъде направено в интерес на софиянци и на българските данъкоплатци“, коментира Бонев. Той посочи, че сегашната липса на конкретни цели и контрол чрез т.нар. „таргети“ в Центъра за градска мобилност е сериозен проблем, който следва да бъде отстранен.
В плана се включва и идеята за реорганизация на „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“. Бонев обясни, че в тези дружества съществуват множество припокриващи се отговорности и значителни различия в щатните бройки. „Това трябва да бъде уеднаквено и структурите да се опростят“, посочи той.
Подобряване на условията за работещите и увеличение на заплатите
Общинският съветник изтъкна, че 72% от липсата на служители в системата се дължи на недостиг на водачи и ватмани. Той настоя за обсъждане и реализация на подобрения в условията на труд, които включват изграждане на общежития, санитарни помещения и ремонт на депата. „Условията в момента са безобразни“, подчерта Бонев.
Според него най-важният аспект е как увеличението на заплатите и справянето с кризата ще се отразят върху качеството на услугата за пътниците. „Това е система, която трябва да доставя услуга на пътниците, а не да функционира на непълни обороти“, обясни Бонев.
Коментарите на общинския съветник Андрей Зографски
Андрей Зографски от „Спаси София“ обърна внимание и на факта, че 600 души в Центъра за градска мобилност са ангажирани само с контрол върху платеното паркиране, въпреки наличието на система за автоматизиран контрол. Това, според него, е излишна тежест върху администрацията и допълнително доказателство за нуждата от оптимизация.
Пътят към устойчив транспорт в София
Предложеният от „Спаси София“ пакет от мерки включва както спешно възстановяване на нормалното функциониране на градския транспорт, така и дългосрочни реформи в управлението и организацията на транспортните дружества.
Това включва:
- Временно спиране на протестите и възстановяване на транспортната услуга за 10 дни;
- Съкратена администрация с 20% за транспортните дружества;
- Определяне на конкретни цели и т.нар. таргети за центъра за градска мобилност;
- Реорганизация на „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“;
- Подобряване на условията за работа на водачи и ватмани, включително обновяване на инфраструктурата.
Спазването на тези мерки би подпомогнало стабилизирането и модернизацията на столичния градски транспорт в перспектива, с фокус върху предоставянето на качествени услуги за гражданите на София.