Сметната палата проверява ефективността на пътната безопасност и фондовете на МВР
Одит ще анализира контрола върху пътната безопасност и управлението на финансите във Фонда за безопасност на движението

Сметната палата започва одит на ефективността на контрола, който органите на Министерството на вътрешните работи (МВР) осъществяват върху пътната безопасност, както и на начина, по който средствата от Фонда за безопасност на движението се използват за намаляване на произшествията по пътищата. Одитът е планиран за 2025 г. и е свързан с нарастващите проблеми по пътищата в България.
Причини и цели на одита
Основният мотив за провеждането на одита е продължаващото влошаване на пътната безопасност у нас, описвано като „война по пътищата“. Тази ситуация е резултат от множество фактори, сред които е и недостатъчният контрол от страна на властите. Данните на МВР за 2024 г. показват тревожна статистика: 7173 тежки пътно-транспортни произшествия, при които загиват 478 души, а над 9000 са ранени – от тях около 1900 тежко и повече от 7000 леко. Сравнено с предходната година, броят на тежките пътни инциденти се е увеличил с 180.
Само в първите четири месеца на 2025 г. са регистрирани 1715 тежки произшествия с 112 загинали и 2147 ранени участници в движението.
Втората основна тема на проверката е финансовата дисциплина във Фонда за безопасност на движението. Този фонд, управляван от МВР, акумулира средства от глоби, наложени чрез технически системи за контрол, както и от дарения и други приходи. Събраните средства следва да се инвестират в мерки за подобряване на безопасността на пътищата.
Как се управляват средствата от Фонда
Средствата във Фонда за безопасност на движението се разходват след одобрение от министъра на финансите, по предложение на министъра на вътрешните работи, и това се регламентира от Закона за публичните финанси. В края на годината неизразходваните постъпления остават за ползване в следващата бюджетна година по същите цели.
По данни, оповестени през януари 2025 г. от служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков в Народното събрание, за периода 2021 – ноември 2024 г. във Фонда са събрани над 350 милиона лева.
Обхват и очаквани резултати от одита
Проверката ще обхване периода от началото на 2021 г. до 30 юни 2025 г. и ще включва:
- анализ на ефективността на контрола върху безопасността на движение по пътищата, включително събираемостта на глоби и санкции, и начина, по който финансовите средства от тези санкции се използват за подобряване на безопасността;
- оценка на администрирането и управлението на финансовите средства по Фонда за безопасност на движението.
Одитът ще завърши с доклад, който ще съдържа констатации, оценки, изводи и препоръки. Възможно е сред препоръките да има предложения за законодателни промени. Очаква се одитът да приключи до края на 2025 година.
Национални и европейски рамки за безопасност на движението
От 2020 г. България е приела Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата, която следва 12 ключови цели на Световната здравна организация и политиките на Европейския съюз в тази област.
ЕС има дългосрочна визия до 2050 г. за нулева смъртност на пътя и междинна цел до 2030 г. за намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания с 50%. Европейската комисия е определила осем ключови индикатора за ефективност на политиките за пътна безопасност, а именно:
- контрол на скоростта;
- използване на предпазни колани;
- използване на предпазни средства;
- профилактика на шофиране под влияние на алкохол;
- намаляване на разсейването на водачите, включително от мобилни електронни устройства;
- безопасност на превозните средства;
- безопасност на пътната инфраструктура;
- ефективност на спешната медицинска помощ.