Парламентът прие промени за облекчаване на процедурите в морската администрация
Законът въвежда служебно събиране на документи при планиране на пристанища и създава нови механизми за регистриране на оператори

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на България, които целят облекчаване на административните процедури. Гласуването се проведе с 101 депутати „за“, 52 „против“ и петима въздържали се. Промените бяха внесени от Министерския съвет и предвиждат специфични улеснения по няколко ключови направления.
Облекчаване на документалните изисквания при планиране на пристанища
Една от основните промени е нова редакция, според която заявителите по процедурите за приемане и одобряване на проекти на генерален план за пристанище за обществен транспорт няма да бъдат задължени да прилагат към заявленията си документи, удостоверяващи извършени процедури по Закона за опазване на околната среда и по Закона за биологичното разнообразие. Вместо това ще е достатъчно да посочат в заявлението само номера, датата на издаване и органа, издал индивидуалния административен акт.
Изпълнителна агенция „Морска администрация“ ще бъде натоварена със служебното събиране на тези документи. Целта на тази мярка е да се намали административната тежест за гражданите и икономическите оператори, като информацията за съответните факти и обстоятелства се събира по служебен път.
Други промени и дебати в парламента
В закона се урежда и специфичен случай за изменение на генералните планове на пристанищата за обществен транспорт. Освен това законът пренася на нормативно равнище производството по вписване в Регистъра на пристанищните оператори, което досега се регулираше чрез наредба.
В пленарната зала дебатите бяха разгорещени. Депутатът Никола Димитров от „Възраждане“ определи предложените промени като лобистки и заяви, че те обслужват интересите на трима конкретни пристанищни оператора. Той изрази съмнения, че реформите реално намаляват административната тежест за гражданите.
В отговор председателят на парламентарната група на „Има такъв народ“ Тошко Йорданов обвини опонентите си от „Възраждане“, че използват времето си за „говорене на глупости“. Той призова за по-смислени изказвания и подчерта, че „Възраждане“ са „известни шоумени“.
От своя страна представители на „Възраждане“ заявиха, че обвиненията са несправедливи и твърдят, че законопроектът е лобистки, обслужвайки хора, близки до „Има такъв народ“.
Парламентарната група „Продължаваме промяната – Демократична България“, представена от Богомил Петков, обяви, че няма да подкрепи законопроекта. Критиките им се фокусират върху пропускането на оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС), намаляване на прозрачността и липсата на задължителни обществени консултации. От групата допълват, че няма становище на МОСВ по предложения проект.
Позицията на Министерството на транспорта
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов отговори на критиките с коментар, че законопроектът фактически съдържа само три текста, насочени към облекчаване на административната тежест.
„Този законопроект е лобистки – да, но лобирам за хората, да спрат да се занимават с купчина документи“, заяви министърът по време на дебатите. Той подчерта необходимостта от рационализиране на бюрократичните изисквания, които затрудняват бизнеса и гражданите.
Подобряване на регулаторната рамка в морската област
Новите поправки представляват значителна стъпка към опростяване и дигитализиране на процедурите в морската сфера, което може да стимулира инвестициите и развитието на пристанищната инфраструктура. Въпреки това критиките от част от депутатите сигнализират нуждата от допълнителни дискусии за балансиране на интересите на икономиката и опазването на околната среда.