Парламентът прие единна система за спешни повиквания с номер 112

Новата информационно-комуникационна система ще подобри обмена на данни и достъпа до услуги за спешна помощ в България

Снимка © БТА

Парламентът прие на второ четене промени в Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112, които въвеждат единна информационно-комуникационна система за управление на спешните комуникации и обмен на информация между центровете 112 и службите за спешно реагиране на територията на България.

Единна система за спешни повиквания и модерни технологии

С одобрените изменения се създава единна информационно-комуникационна система, в която се включват както специализирани, така и стандартни хардуер и софтуерни средства, разположени в центровете за данни на центровете 112. Тази система съчетава устройствата за въвеждане и извличане на данни, свързани със спешни повиквания към единен европейски номер 112 (ЕЕН 112), както и съоръженията за комуникация с операторите на обществени електронни съобщителни услуги.

В основата на реформата стои изграждането на центрове за комуникации от следващо поколение, които ще са свързани чрез електронна съобщителна мрежа с пакетна комутация. Това ще позволи широколентов обмен на видео, глас, текст и данни в реално време и ще даде възможност за надграждане с нови съвременни услуги.

Подобрено обслужване и достъпност на спешната помощ

Специално внимание е отделено на определянето на прецизното местоположение както на обаждащия се, така и на мястото на инцидента, което ще повиши ефективността на реакциите. Освен това системата гарантира равностоен достъп за хора с увреждания и възможност за пренасочване на повикванията към най-подходящия център за спешно обслужване. Това ще осигури по-бърз и ефикасен достъп до необходимите служби за всички граждани на България.

Парламентът потвърди, че използването на европейския номер 112 за спешни случаи в страната е безплатно за всички потребители.

Мерки срещу неправомерно използване на номера 112

Във връзка с опазване на ефективността на системата, депутатите записаха, че при използване на 112 не по предназначение, включително автоматичното набиране на номера, приемането на повикванията ще бъде ограничавано чрез технически средства. Тези мерки ще се прилагат при условия и по ред, определени със заповед на министъра на вътрешните работи.

Важни стъпки за модернизиране на спешните услуги в България

Въвеждането на единна информационно-комуникационна система и центрове за комуникации от следващо поколение е съществена стъпка в модернизацията на Националната система за спешни повиквания. Тези промени ще повишат качеството на обслужване и ще осигурят по-ефективна връзка между гражданите, нуждаещи се от спешна помощ, и съответните служби, осигурявайки по-високо ниво на сигурност и достъпност в страната.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички

Дневни новини