Парламентът подкрепи промени за стабилизиране на "Български пощи"

Удължен е срокът за универсалната пощенска услуга, предвидени са държавни компенсации и намаляване на административната тежест

Парламентът подкрепи промени за стабилизиране на "Български пощи"
Снимка © Бисер Тодоров, БТА

Парламентът гласува на първо четене в подкрепа на промени в Закона за пощенските услуги, предложени от Министерския съвет, с 87 гласа „за“, 16 „против“ и 42 „въздържал се“. В същото време бе отхвърлен законопроект на Костадин Костадинов от парламентарната група „Възраждане“, който събра 46 гласа „за“, 36 „против“ и 80 „въздържал се“.

Основни мотиви и цели на промените

В мотивите за законопроекта Министерският съвет припомня необходимостта от оздравяване и стабилизиране на „Български пощи“ ЕАД чрез изготвения План за преструктуриране на компанията. Една от ключовите изисквания на Европейската комисия (ЕК) е държавата да гарантира изпълнението на универсалната пощенска услуга през целия договорен срок на преструктуриране.

В тази връзка Народното събрание гласува за удължаване срока за изпълнение на универсалната пощенска услуга с още 5 години, считано от 30 декември 2025 г. Това решение цели осигуряване на достъп до пощенски услуги и за хората, живеещи в отдалечени и труднодостъпни райони.

Министър на транспорта и вицепремиер Гроздан Караджов обясни, че посредством този законопроект се предвижда също държавата да компенсира „Български пощи“ за финансовите тежести, свързани с изпълнението на услугата. Настоящият модел на компенсации, съгласно европейско решение, лимитира размера на помощите до 15 млн. евро.

„Внесено е искане този лимит за България да бъде отменен и имаме уверение, че до юли ще имаме положително становище“, заяви Караджов. Той добави, че при отпадането на ограниченията ще имаме възможност веднага да приложим нотификацията, които ще позволи погасяване на значителна част от натрупания до момента дълг.

Компенсации и финансово състояние на „Български пощи“

Според министър Караджов „Български пощи“ трупат дълг от над десетилетие, като от 2010 г. темпът на нарастване на задълженията е с около 1 милион лева месечно. Заради това държавата предоставя субсидия, която отговаря на финансовата тежест, носена от дружеството при изпълнение на универсалната услуга. Тази субсидия обаче е ограничена от европейска директива до 15 млн. евро за съответната услуга - 15 млн. евро за писмата и 15 млн. за пенсиите.

През октомври 2024 г. капиталът на „Български пощи“ бе увеличен с 50 милиона лева с цел подобряване на финансовото състояние на дружеството.

Други предлагани промени и отхвърленият законопроект на „Възраждане“

Законопроектът на Министерския съвет съдържа и мерки за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса. Сред тях са удължаване на сроковете за отстраняване на непълноти при заявления за прехвърляне на лицензи и увеличаване на срока за отстраняване на непълноти при уведомления за извършване на неуниверсални пощенски услуги от 7 на 14 дни.

От своя страна опозиционният законопроект, внесен от Костадин Костадинов, бе насочен към модернизация на пощенската система. Той предлагаше въвеждане на автоматизирани шкафове за доставка и приемане на пратки, които да осигурят непрекъснат достъп до пощенските услуги. Освен това се предвиждаше задължително водене на централизирана банкова сметка за управление на паричните преводи, с цел по-голяма финансова прозрачност и защита на клиентските средства.

Емил Янков от „Възраждане“ коментира, че пощите трябва да изпълняват социална функция, която към момента отслабва, и отбеляза, че отдалечени райони се чувстват изоставени. Според него „Български пощи“ може да бъде успешна и печеливша компания, без необходимост да тегли заеми за покриване на текущи разходи и заплати. Янков отправи призив към министъра да наложи сериозен контрол върху управлението на дружеството.

Поглед върху бъдещето на пощенските услуги

Приетите от парламента промени бележат важна крачка в оздравяването и стабилизирането на „Български пощи“ ЕАД. Със стратегическото удължаване на срока за изпълнение на универсалната пощенска услуга и предложенията за по-ефективно финансово подпомагане на дружеството се очаква да бъде гарантиран по-добър пощенски достъп в цялата страна, включително в отдалечени райони.

В същото време дебатът около модернизацията на системата и подобряването на финансовата прозрачност продължава, като остават предизвикателствата на конкуренцията и необходимостта от адаптация към съвременните изисквания на пазара.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent