Отпада нуждата от хартиена диплома при нови трудови договори в държавната администрация

Служебна проверка ще замества хартиените дипломи, улеснявайки кандидатстването и намалявайки бюрокрацията

Отпада нуждата от хартиена диплома при нови трудови договори в държавната администрация
Снимка © Христо Стефанов, БТА

Промени в Наредбата за документите предвиждат отпадане на изискването за представяне на диплома на хартиен носител при сключване на нов трудов договор. Това е част от проект, публикуван в Портала за обществени консултации, който цели да улесни кандидатстването за работа в държавната администрация и да намали административната тежест за работодателите и служителите.

Служебна проверка замества хартиените дипломи

Според предложените промени работодателите ще извършват служебна проверка за завършено образование вместо да изискват диплома в оригинал или копие. Обхватът на служебната проверка е дефиниран по години и образователно равнище:

  • основно образование – след 1 юни 2009 г.,
  • средно образование – след 1 януари 2007 г.,
  • висше образование – след 1 януари 2012 г.,
  • професионално обучение – след 1 януари 2022 г.,
  • придобита степен на професионална квалификация – след 1 юни 2008 г.

Това означава, че информацията за завършената степен ще се проверява автоматично по служебен път, без кандидатите да трябва да показват документи на хартия.

Цели и мотиви на промените

Министерският съвет аргументира инициативата с желанието да се намали бюрокрацията и да се направи по-лесен и бърз достъпът до работни места в държавната администрация. Отпадането на изискването за хартиена диплома се очаква да облекчи процеса на кандидатстване и да съкрати административните процедури.

В мотивите към промяната се уточнява, че тя не налага разходване на допълнителни средства от държавния бюджет и не води до увеличаване на финансовите задължения на институциите или кандидатите. Освен това те посочват, че предложената мярка е съвместима с правото на Европейския съюз и не изисква допълнителни справки за съответствие.

Очаквани ползи от новите правила

Прилагането на служебната проверка ще намали нуждата от физическо представяне и съхранение на хартиени документи, което е в унисон с дигиталната трансформация в държавния сектор. Това ще ускори процеса по назначаване на нови служители и ще намали риска от загуба или подправяне на документи.

Експертите предвиждат, че подобна мярка ще подобри ефективността в администрацията и ще промени значително начина, по който се извършва проверка на образователния ценз при постъпване на работа.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent