Организации на хора с увреждания искат по-лесно шофиране и адаптация на МПС
Представители настояват за нормативни промени, улесняващи придобиването на шофьорски книжки и достъпа до адаптирани автомобили

Представители на организации на хора с увреждания в България поискаха нормативни промени, които да улеснят самото шофиране и процеса по получаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства (МПС). Исканията бяха отправени по време на пресконференция в националния пресклуб на Българската телеграфна агенция (БТА).
Трудности пред хората с увреждания при шофиране
Павел Савов, говорител на организациите, обясни, че България е единствената държава в Европейския съюз, където хора с увреждания трябва сами да закупят автомобил, да организират неговото техническо адаптиране и едва след това да търсят автошкола, която да ги обучи за управление на МПС. Тази длъжност носи сериозни затруднения и ограничава възможностите им за придвижване.
Допълнителен проблем, който бе посочен, е отказът за безплатна винетка, когато автомобилът е с по-мощен двигател от 160 конски сили. Според Савов това е несправедливо ограничение, което силно затруднява мобилността на хората с увреждания. „За нас е важно да шофираме, за да имаме достъп до социални услуги, работни места и здравната система“, подчерта той.
Савов цитира данни от Министерството на труда и социалната политика (МТСП), според които по проект за лична мобилност помощ са получили едва 18 души при обща стойност на подкрепата 132 880 лева. В същото време от министерството посочват, че са раздадени над 20 милиона лева за 237 292 безплатни винетки, но организациите не разполагат с информация за получателите. Той поясни, че повече от две трети от хората с инвалидни колички сами купуват винетките си.
Ограничения при категориите и лекарските прегледи
Сред другите затруднения Савов посочи и промяната в правилата за управление на триколесни мотори. Държавата е приела, че те могат да се управляват само от водачи с категория „А“, но хората с двигателни увреждания, които използват тези триколесни превозни средства, нямат реален шанс да издържат изпита за тази категория, поради спецификата на моторите с две колела.
Д-р Даниела Данчева, която също има двигателно увреждане и е шофьор, подчерта необходимостта от по-лесен достъп до медицински прегледи пред Транспортните областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК). Тези комисии функционират само в София, Пловдив, Варна и Горна Оряховица, което затруднява много хора в други региони да преминат нужните прегледи.
Тя настоя, че привилегиите за паркиране и шофиране трябва да се предоставят изрично само на хора с двигателни увреждания, за да бъде подкрепата насочена към тези, които я имат най-голяма нужда.
Обществена подкрепа и демонстрация на умения
Калоян Станчев, председател на Автомобилната федерация на България, изрази подкрепата си към хората с увреждания, като ги определи като отговорни и жизнени водачи с голям дух за състезание. „Те заслужават подкрепа, а не милостиня“, заяви Станчев.
Подкрепа към тях изрази и автомобилният състезател Илия Царски, който подчерта значимостта на равнопоставеността за хората с увреждания в автомобилния спорт и шофирането като цяло.
За следващия ден е насрочена демонстрация на умения за майсторско управление на коли от хора с увреждания, която ще се проведе в Челопеч от 10:30 часа.
Необходимост от промени в закона
Затрудненията при получаването на шофьорски свидетелства, невъзможността за лесен достъп до адаптирани автомобили и медицински прегледи, както и ограниченията при използването на определени категории превозни средства, показват нуждата от спешни нормативни промени. Организациите на хора с увреждания настояват за системно решаване на тези проблеми, за да могат техните членове да се движат по-свободно и достъпно в обществото.