Около 31% от българските фирми са ползвали услугите на СТИВ в чужбина

Анкета на БТПП показва ролята на Службите по търговско-икономически въпроси и нуждата от разширяване на дейността им

Около 31% от българските фирми са ползвали услугите на СТИВ в чужбина
Снимка © Милена Стойкова, БТА

Около 31 на сто от българските фирми са ползвали услугите на Службите по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в чужбина, показва анкета на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Изследването е проведено миналата седмица сред 29 фирми членове на организацията и цели да утвърди ролята на СТИВ в подкрепа на българския бизнес в чужбина.

Използване и познаване на услугите на СТИВ

От анкетираните 31% декларират, че са използвали услугите на СТИВ, докато 32% от респондентите признават, че нямат точна информация за какво могат да бъдат полезни тези служби. Около 15,7% не изпитват необходимост от съдействие, а 37% работят единствено на българския пазар и затова не ползват услугите на СТИВ.

71% от анкетираните смятат, че е необходимо да се открият нови служби в чужбина, като сред предпочитаните локации са Южен Китай, Сингапур, Австралия, Швеция и Финландия. Повече от половината – 57%, настояват за увеличаване на броя на служителите, особено в Китай и Германия.

Цели и направления на съдействието

Компаниите посочват различни причини за използването на услугите на СТИВ:

  • 58% търсят съдействие за намиране на бизнес партньори;
  • 58% ползват информация и участие в панаири, форуми или други събития;
  • 50% получават икономическа информация за страната;
  • 25% използват помощ при организиране на бизнес посещения;
  • 25% съдействие при търговски процедури и регулации пред местни институции;
  • 16,6% търсят помощ при уреждане на спорове по договори.

Сред предложените подобрения 68% искат СТИВ да бъдат по-инициативни в организирането на В2В срещи и форуми, 58% смятат, че могат да предоставят полезна информация за сектори с инвестиционен и предприемачески потенциал, а 53% искат помощ при търсене и предлагане на оферти за взаимно сътрудничество.

Други предложения включват разпространение на информация за промени в търговски, митнически и регулаторни режими (26%), както и икономически и индустриални обзори за страните, в които работят (16%).

Награди и признания за успешните служби

Проучването е част от ежегодната методика на БТПП и Министерството на икономиката и индустрията за изготвяне на класация на най-успешните СТИВ. На базата на тази класация ще бъдат отличени търговските представители на България в чужбина с награди за 2024 г.

Церемонията по награждаването ще се проведе на 24 юли в сградата на БТПП и ще е петнадесетото издание на инициативата. Габриела Димитрова, директор „Международно сътрудничество и международни организации“ в БТПП, описва събитието като „скромно признание за заслугите на търговските представители, които предоставят висококачествени услуги на българския бизнес и повишават видимостта на България на международната сцена“.

Оценката на СТИВ се базира на обективни показатели, сред които са промени в износа, инвестициите и туристическия поток, както и мнението на бизнеса, БТПП и Министерството.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent