НМД настоява за по-широко обсъждане на промените в закона за училищното образование
Милена Николова от Национална мрежа за децата подчерта важността на включване на гражданския сектор и обръща внимание на проблеми с религията и специалното образование

Национална мрежа за децата (НМД) призова за по-широко обсъждане и включване на предложения от гражданския сектор при разглеждането на промените в Закона за училищното образование. Това заяви Милена Николова от НМД по време на заседание на парламентарната комисия по демографска политика, деца и семейство.
На сесията бяха дискутирани три законопроекта, насочени към изменения в Закона за предучилищното и училищното образование. Според Николова, НМД вече е изпратила две писмени становища както до парламентарната комисия, така и до Министерството на образованието и науката (МОН).
Ключови позиции и притеснения на Национална мрежа за децата
Една от основните критики на НМД е срещу предложението религията да стане задължителен предмет в училищата. „По принцип в НМД сме дали отрицателно становище относно това да стане задължителен предмет религията“, посочи Николова. Тя допълни, че в същото време се предвижда ограничаване на използването на мобилни телефони в училище, което според нея ще лиши децата от възможността да се запознават и обучават по дигитални технологии по структуриран и системен начин.
Милена Николова подчерта също така, че към законопроекта, внесен от МОН, има над 2000 страници с общо над 800 становища. Тя счита, че времето за обсъждане не е било достатъчно, за да се разгледат всички предложения по същество и да бъдат включени важни предложения от различни страни, включително от политически формации, граждански организации и други заинтересовани групи.
Призив за по-добро включване на мнения и фокус върху приобщаващото образование
Николова обърна внимание на сериозните недостатъци в първия вариант на законопроекта, особено що се отнася до децата със специални образователни потребности. „Родителите биват изключени от решенията, които касаят тези деца“, посочи тя и определи това като сериозен проблем. Национална мрежа за децата настоява за предоставяне на повече време за дискусии, с цел да се прецизират текстовете и да бъдат взети предвид повече мнения от гражданския сектор и институции.
„Нашият призив е с повече време и по-широко участие да се постигне една наистина позитивна промяна в образованието, която без съмнение е необходима на всички ни“, заключи Николова.