Николай Попов призова за нови закони след смъртта на дъщеря си в катастрофа

След тежки пътни инциденти родители и експерти обсъждат спешни промени в НК и правилата за движение по пътищата

Снимка © БТА

Николай Попов, баща на 12-годишната Сияна, загинала при катастрофа с ТИР край село Телиш, призова пред парламентарната комисия по конституционни и правни въпроси за приемане на нов Наказателен кодекс, нов Наказателно-процесуален кодекс и нов Закон за движение по пътищата. Той изрази това становище по време на разглеждането на 14 законопроекта за промени в НК, част от които са свързани с пътнотранспортните произшествия.

Прагматичен призив за ново законодателство

Попов участва в заседанието заедно с Красимир Арсов, баща на 14-годишния Филип – също загинал в инцидент на пътя, както и представители на Сдружение „Ангели на пътя“. На обсъждането присъстваше и правосъдният министър Георги Георгиев.

Николай Попов подчерта, че действащият Наказателен кодекс е приет през 1968 г. и има остаряла социалистическа и съветска структура. Той акцентира върху нуждата от цялостно обновяване на кодекса и сумесна работа на всички политически сили за създаването на нови закони, които по-реалистично да отразяват съвременните проблеми с пътната безопасност.

„Не може човешкият живот да се оценява като наказание по-ниско от кражбата, която е стопанско престъпление“, изтъкна Попов и добави, че Законът за движение по пътищата от 1999 г. не е адекватен на динамичното развитие на автомобилите и пътната техника.

Попов критикува и неспособността на държавата да обезопасява опасни участъци по пътищата, посочвайки, че това се случва само за около 35 отсечки месечно, което според него е „смешно“. Той даде пример с цената на един пътен знак в района, където е загинала дъщеря му — 68 лв. за частно лице и 50 лв. при обществена поръчка. „Държава, която допуска убийства, става съучастник“, подчерта Николай Попов.

В подкрепа на тези виждания Красимир Арсов отбеляза, че шофьорът, убил сина му, е бил пиян и е карал с над 80 км/ч. Той изтъкна петте основни причини за смъртните случаи по пътищата:

  • превишена скорост, отговорна за 90% от инцидентите;
  • употреба на алкохол и упойващи вещества;
  • грубо отнемане на предимство;
  • мощен автомобил в ръцете на неопитен водач;
  • лоша пътна инфраструктура.

Арсов призова депутатите да подкрепят мерки за намаляване на разрешената скорост като част от превантивните законови промени.

Разнопосочни позиции и възможност за бързи решения

Николета Кузманова от „Има такъв народ“ акцентира върху факта, че сегашният НК е писан в рамките на осем години и отразява наказателната политика на държавата към момента. Тя призова също за по-прецизни законопроекти и отбеляза, че предложенията за увеличаване на наказанията често объркват логиката на закона.

Правосъдният министър Георги Георгиев коментира, че изработката на цялостно ново законодателство би отнела поне три години. Поради това той прикани депутатите да подкрепят конкретни промени, сред които използването на общински камери за контрол на скоростта и въвеждането на дистанционно изслушване на вещи лица в съдебния процес.

Министърът поясни, че делата за пътнотранспортни произшествия са сложни и изискват експертни становища, което прави дистанционното участие на вещите лица особено важен инструмент за ускоряване на правосъдието. Той нарече подхода „конкретен проблем – конкретно решение“ най-подходящ за настоящия етап.

Спешните мерки за обезопасяване на пътищата

Инициативите на родителите и сдружението „Ангели на пътя“ открояват сериозността на проблема със смъртността по пътищата и необходимостта от спешни действия. Николай Попов изрази лично свидетелство за тежкия ефект на тези трагедии, като спомена, че в една и съща сграда има две деца, загинали в отделни пътни инциденти – на 12 и 14 години.

Той апелира към депутатите да направят всичко възможно да спрат „това безумие“, което коства човешки животи ежедневно на българските пътища.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини