Народното събрание отхвърли предложението на Божидар Божанов за кадастъра
Приет е законопроект на Министерски съвет за оптимизиране на услугите на Агенцията по геодезия и кадастър

Народното събрание отхвърли предложението на депутата Божидар Божанов, свързано с подобряване на Закона за кадастъра и имотния регистър. Инициативата на лидера на „Да, България“ беше насочена към намаляване на грешките в информационната система на имотния регистър чрез въвеждане на структурирано подаване на данни от нотариусите и засилване на контрола от страна на Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
Предложението на Божидар Божанов и реакцията в парламента
Божидар Божанов предложи нотариусите да изпращат информация за имотите в структурирана форма, което според него би намалило грешките и неточностите в регистъра. Той настоя за предоставяне на правомощия на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър да осъществява контрол върху качеството на данните.
Сред инструментите, които Божанов предложи, беше и въвеждането на автоматизирана оценка на риска. „Така ще може в движение да се ловят потенциалните рискови сделки. Това не означава, че те ще бъдат спрени и че само наличието на съмнения би направило една сделка незаконна, но ще даде основания да бъдат направени допълнителни проверки от съдии по вписванията, от нотариуси, така че тази сделка да не се състои, ако е фалшива“, заяви той от парламентарната трибуна.
Подобни мерки бяха подкрепяни и от „Демократична България“, които предлагаха уведомления за всяко вписване по партиди, свързани с юридически и физически лица. В предложението се предвиждаше изпращането на електронни съобщения при всички случаи и писмени уведомления по пощата при високорискови вписвания.
Приетият законопроект на Министерски съвет
Вместо предложението на Божанов, Народното събрание прие законопроекта на Министерски съвет, целящ изцяло нов подход при предоставянето на административните услуги от страна на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Основната цел е максимално улесняване на гражданите и бизнеса чрез оптимизиране на вътрешно-административните процеси.
Депутатите посочиха, че реформата ще доведе до балансирано натоварване на служителите и своевременното изпълнение на услугите, което ще съкрати бюрократичните пречки при обслужване на населението и фирмите.
Подобряване на услугите в кадастъра
Сред ключовите промени, заложени в новия законопроект, е премахването на хартиените скици и значително намаляване на необходимостта гражданите да изпълняват ролята на „куриери“ между различните структури. По този начин се цели ускоряване на процедурите и подобряване на цялостната ефективност на кадастралната система в страната.