Народното събрание одобри промени в закона за железопътния транспорт

Законодателните промени целят транспониране на европейска директива и въвеждане на регулаторен контрол при управлението на железопътната инфраструктура

Народното събрание одобри промени в закона за железопътния транспорт
Снимка © Благой Кирилов, БТА

Народното събрание одобри на първо четене предложени промени в Закона за железопътния транспорт, внесени от Министерския съвет. Законодателните изменения бяха подкрепени със 114 гласа „за“ срещу 48 „против“, без гласове „въздържал се“.

Причини и съдържание на законодателните промени

В доклада на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове се уточнява, че поправките са свързани с процедура за нарушение на Република България поради непълното транспониране на европейска директива. В момента действащото законодателство не изисква управителят на железопътната инфраструктура да работи по недискриминационен принцип при планиране на дейностите по поддръжка.

Допълнително, няма възможност управителят да възлага свои функции на други субекти, спазвайки изискванията на директивата. Липсва и правна основа, която да позволява на регулаторния орган да извършва проверки и да налага коригиращи мерки по своя инициатива в случаи на дискриминация, пазарни нарушения или други нежелани практики.

Дискусия и мнения на народни представители

По време на дебата народният представител Никола Димитров от партия „Възраждане“ изрази опасения, че с предложените промени печеливши държавни дейности ще бъдат отдаден на концесия. „Този законопроект предвижда определени трасета, собственост на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), да бъдат предоставяни на концесионери, които ще събират такси и ще осъществяват поддръжка, но не и изграждане на нови линии“, обясни той.

Депутатът Димчо Димчев сподели, че съществува риск някои линии да бъдат отдадени на избрани компании с цел получаване на неопределени печалби.

Обяснения от Министерството на транспорта

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов подчерта, че промените са продиктувани от допуснати грешки при транспонирането на европейска директива. Той уточни, че член 10 от Закона за железопътния транспорт нарушава изискванията на директивата, тъй като забранява прехвърлянето на основни функции на управителя на инфраструктурата.

„Съгласно член 7 от директивата управителят има право да възлага някои от функциите си, включително основните, на други субекти, ако прецени това за необходимо“, поясни Караджов. Той заяви, че законопроектът въвежда необходимите корекции, за да бъде законът в съответствие с европейските изисквания.

Министърът също така отбеляза, че не съществуват „печеливши“ или „непечеливши“ железопътни линии като инфраструктура и подчерта, че НКЖИ е единственият собственик на инфраструктурата и тя се финансира чрез средства от железопътните оператори.

„Това е много шум за нищо“, заключи вицепремиерът, обръщайки се към критиците на предложените промени.

Регулаторни аспекти и бъдещи действия

Промените ще дадат възможност на регулаторния орган да извършва проверки и да предприема коригиращи мерки, когато се установят дискриминации или пазарни нарушения в управлението на железопътната инфраструктура.

Това ще допринесе за по-прозрачна и ефективна система на управление и поддръжка, съобразена с изискванията на Европейския съюз.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent