НАП стартира електронния Регистър на заетостта, заменящ хартиените трудови книжки

Новият регистър улеснява трудовите отношения и административната дейност с електронен запис на договорите и трудовия стаж

НАП стартира електронния Регистър на заетостта, заменящ хартиените трудови книжки
Снимка © Христо Касабов, БТА

От днес Националната агенция за приходите (НАП) пуска в експлоатация електронния Регистър на заетостта, който ще замени традиционните хартиени трудови книжки. Промените в Кодекса на труда, приети от парламента през 2023 година, въвеждат този нов механизъм с цел улесняване на трудовите взаимоотношения и административната дейност в България.

Как функционира новият електронен регистър

Регистърът на заетостта ще използва данни, подавани от работодателите след 31 май 2023 г., като срокът за обратна връзка приключва на 1 юни 2025 г. Така работодателите ще вписват в регистъра информация за сключване, промени или прекратяване на трудови договори, по обобщение съгласно изискванията на Кодекса на труда.

В регистъра ще бъдат записвани детайли като данни за работника, работодателя, основанието и датата на договора, размер на възнаграждението, длъжност, както и сведения от всякакви допълнителни споразумения за изменение и информация за прекратяване на трудовия договор. Освен това ще се води и данни за трудов стаж, продължителност на работното време и уговорения платен годишен отпуск, обясниха от НАП и Министерството на труда и социалната политика (МТСП).

От НАП уточниха, че сезонните трудови договори за краткотрайна селскостопанска работа, които могат да се сключват за един ден между работник и регистриран земеделски стопанин или тютюнопроизводител, няма да се вписват в регистъра. Този вид трудови отношения не се признават за трудов стаж.

Кой ще бъде засегнат и какви са предимствата на промяната

Новата система обхваща всички лица, заети по трудови правоотношения на основание Кодекса на труда, включително всички държавни служители, уточняват от НАП и МТСП. Същественото нововъведение премахва необходимостта от водене на хартиени трудови книжки, което значително намалява административната тежест както за работодатели и счетоводители, така и за служители.

Ползите от регистъра са многобройни – данните ще бъдат по-защитени и няма да съществува риск от загуба или унищожаване на документи. Данните ще могат лесно да се въвеждат по електронен път, а достъпът до тях ще е прозрачeн и наличен по всяко време чрез Портала на електронни услуги на НАП. Това улеснява проверката на коректността на вписаната информация, която е от ключово значение за трудовите и осигурителните права на лицата.

Освен това, регистърът подобрява възможностите за ефективен контрол върху спазването на трудовите права и улеснява доказването на трудов стаж при кандидатстване за работа.

Отзиви от работещите и работодателите

Промяната е посрещната положително както от работодателски, така и от синдикални организации. Мария Минчева, заместник-председател на Българската стопанска камара и председател на надзорния съвет на Националния осигурителен институт, коментира пред БТА: „Промяната е дълго чакана и от 2014 г. насам многократно е изразявано, че документирането на трудовите правоотношения трябва да бъде дигитализирано.“

Тя допълва, че НАП разполага с необходимия опит и технологична база за защита и обработка на данните в новия регистър, като агенцията отдавна получава свързана информация за възнаграждения, осигуровки и отработено време.

От Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Величка Микова обясни, че въвеждането на дигиталния регистър ще донесе голямо облекчение както на работниците, така и на работодателите. Тя посочи, че сегашните хартиени трудови книжки трябва да се съхраняват, тъй като остават валиден документ за отпечатаните в тях данни до 1 юни 2025 г.

Достъп и управление на информацията в регистъра

За достъп до Регистъра на заетостта работодателите и работниците ще използват електронна услуга чрез квалифициран електронен подпис (КЕП) или персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.

Работодателите ще могат да виждат данните, които са подали, докато в периода на трудовите отношения служителите ще имат пълен достъп до своя единен електронен трудов запис. След прекратяване на трудовия договор работодателите ще имат възможност да достъпват само информацията, която те самите са подали.

НАП е осигурила условия регистърът да бъде лесен за използване и надежден, което е важна стъпка за цифровизация в областта на трудовите правоотношения в страната.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent