Маркетинг експерти анализират тенденциите в коледното пазаруване в България
Жюстин Томс и Етиен Янев обясняват влиянието на инфлацията и дигитализацията върху поведението на потребителите през 2025 г.
Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха актуалните тенденции в коледното пазаруване в България през 2025 г., като разгледаха влиянието на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите. Те подчертаха особеностите на местния пазар и съчетанието между традиционния подход и съвременните дигитални инструменти.
Традиции и дигитални нововъведения в коледното пазаруване
Доц. д-р Жюстин Томс, маркетинг специалист и преподавател, отбеляза, че у нас коледното пазаруване запазва характерния си семеен и консервативен стил. Потребителите често купуват големи електроуреди и семейни придобивки още около „черния петък“. За разлика от Западна Европа, където бюджетите за коледни подаръци намаляват средно с около 10%, в България се отделят по-сериозни суми. Томс уточни, че разходите за храна по празниците са по-големи от тези за подаръци и именно това е използвано активно от брандовете в техните маркетингови кампании.
„Тази година българите пазаруват повече и заради приближаващото присъединяване на страната към еврозоната. Страхът да не се загубят парите ги подтиква да ги превърнат в стоки“, поясни тя. Томс посочи, че под влияние на инфлацията потребителите изпитват страхове и често купуват импулсивно, без достатъчно критично отношение. Освен това те са изложени на измамни онлайн кампании, които представляват риск.
Според нея основната грешка на бизнеса около Коледа е отсъствието на активен маркетинг. „Липсата на коледни оферти и промоции, които не са обявени навреме, може да струва скъпо“, допълни маркетологът. Тя изтъкна, че успешните маркетолози не са пасивни, а формират търсенето и поведението на потребителите. Големите производители започват подготовката още в началото на годината, за да създадат желания и пазарна нагласа чрез целогодишни промоции и послания.
Персонализация и хибридно пазаруване като ключови тенденции
Жюстин Томс изтъкна, че глобалните тенденции постепенно измества местните, но локализацията става все по-лесна благодарение на съдържание, генерирано от изкуствен интелект (AI). „Персонализираният маркетинг е бъдещето, което предстои да се развие и усъвършенства с помощта на AI“, заяви тя. Очакването е рекламите да станат по-насочени и по-малко натрапчиви, което ще доведе до по-голяма ефективност, особено за малките бизнеси.
Дигиталният маркетинг експерт Етиен Янев отбеляза големия преход към „хибридно пазаруване“. Потребителите често правят проучвания онлайн, но предпочитат да купуват в физически магазини, или обратно. Янев подчерта, че Коледа вече не се ограничава само до декември, а стартът на пазаруването започва още в края на ноември с „черния петък“.
Във време на инфлация покупателната способност спада и българските потребители стават по-внимателни. „Те сравняват цените и скептично приемат неистинските отстъпки. Това води до по-малко, но по-премислени покупки, които запазват качеството на празника“, обясни Янев. Той подчерта, че за маркетолозите вече е характерно да използват не само демографски данни, а и история на покупките, AI анализи и машинно обучение, за да прогнозират пиковете в търсенето.
Ролята на маркетинга и препоръки за малкия бизнес
Сред най-успешните стратегии за коледния сезон са интеграцията на онлайн и офлайн канали и използването на социалните мрежи като директни платформи за продажби, посочи Етиен Янев. В България все още водещи са цената и отстъпките, докато в Западна Европа наблягат на устойчивостта и етичното производство.
Янев посочи, че често допускани грешки от бизнеса са логистичната неподготвеност и лошата комуникация, както и употребата на клиширани рекламни материали, които не открояват марката в пренаситената среда. „Коледното пазаруване е стимулирано и от психологически причини – очакването на празника и самият акт на купуване активират усещането за щастие“, коментира той.
За по-добро представяне по празниците Янев препоръча на малките фирми да поставят акцент върху качественото обслужване и лично отношение, да развиват уникалния си стил и история. Полезно е и сътрудничеството с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория, както и да предлагат атрактивни оферти за клиентите, които пазаруват в последната минута.
Маркетингът и коледният сезон – между традициите и новите технологии
Тенденциите при коледното пазаруване в България през 2025 г. показват интересна комбинация от запазени традиции и бързо интегриране на нови дигитални технологии. В моменти на икономическа несигурност, като инфлацията и предстоящото въвеждане на еврото, потребителите действат по-предпазливо, но и с повишена активност.
Маркетинг експертите се съгласяват, че умението да се управляват очакванията и да се поддържа автентична връзка с клиентите ще бъде ключово за успеха и през този коледен сезон.