Комисията по транспорт не прие пълна забрана за електрическите тротинетки
След спорен дебат, предложението за забрана бе отхвърлено, като темата повдигна въпроси за безопасност и регулация

Комисията по транспорт и съобщение в Народното събрание не прие предложението за пълна забрана на електрическите тротинетки да се движат по пътищата, въпреки сериозните опасения за безопасността, изразени от вносители и експерти. Предложението, внесено от председателя на комисията Кирил Добрев от „БСП-Обединена левица“, бе отхвърлено след гласуване с пет гласа „за“, пет „против“ и осем „въздържал се“. Заседанието се проведе в присъствието на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов.
Дебат за забрана на тротинетките по пътищата
В предложението се настояваше за промените в Закона за движение по пътищата да забранят движението на електрически тротинетки по всички пътища, отворени за обществено ползване, освен за други уточнени превозни средства като самобалансиращи се машини и моторни превозни средства с верижни механизми. Идеята бе тротинетките да бъдат изцяло изключени от общия пътен трафик.
Кирил Добрев коментира, че предложението му е направено със съзнанието за предизвикателствата, които ще се наложи да преодолее. Той изтъкна натискът, на който бил подложен от различни заинтересовани страни – вносители, неправителствени и държавни организации, които според него лобират за тротинетките.
„Тротинетките са 200 пъти по-рискови от автомобилите, 70 пъти по-рискови от моторетките и 50 пъти по-рискови от велосипедите“, отбеляза Добрев. Той подчерта, че контролът върху скоростта е труден за изпълнение, защото технически ограничения лесно се заобикалят чрез хакване на устройствата. Добрев обърна внимание и на проблемите с контрола и безопасността и добави: „Докато си мислим, че сме законодатели, двама души вече загубиха живота си“.
Аргументи „за“ и „против“ забраната
Заместник-председателят на комисията Андрей Рунчев (ГЕРБ-СДС) подчерта, че пълната забрана означава електрическите тротинетки да се движат само в обособените велоалеи и специално обозначените за велосипеди пространства, тъй като повечето инциденти стават при контакт с други превозни средства в градската улична мрежа.
Явор Божанков от „Продължаваме промяната-Демократична България“ заяви, че пълна забрана е прекалено крайна мярка, тъй като в много български градове не съществуват достатъчно велоалеи, които да покрият пътуванията на хората. Той предложи вместо пълна забрана, да бъде въведено ограничение на скоростта технически до 25 км/ч и режим на регистрация за електрическите тротинетки.
Божидар Божанов (ПП-ДБ) изрази мнение, че забраната няма да повлияе особено на нарушителите, а ще затрудни ползването на тротинетки под наем, което реално ограничава достъпа до този вид транспорт.
От „Възраждане“ Коста Стоянов изрази недоумение от отхвърлянето на предложението за регулация и подчерта, че тротинетките са екологичен транспорт, който не бива да бъде забраняван, а напротив – да се подкрепя, за да се спести от използването на автомобили.
Халил Летифов („ДПС-Ново начало“) посочи липсата на ефективен контрол, като пример цитира неспазването на ограниченията по скорост и растящия брой на опасни ситуации. Той подкрепи идеята за пълна забрана, като смята че на този етап това е единственият начин за ограничаване на рисковете.
Павлин Кръстев от „Демокрация, права и свободи“ (ДПС) допълни, че ако се забрани движението по обществените места, ще е необходимо да бъде спряна и продажбата на тези превозни средства, което поражда допълнителни въпроси за регулацията.
От „БСП – Обединена левица“ Биляна Иванова посочи, че в градовете увеличаващата се употреба на тротинетки е защото хората търсят по-удобен и бърз начин за придвижване. Тя предупреди, че пълната забрана ще върне хората към автомобилите и ще засегне бизнеса и собствениците, които вече са инвестирали в тези устройства.
Предизвикателства пред регулацията на електрическите тротинетки
- Трудности при контрол на скоростта и техническо ограничение
- Липса на достатъчно велоалеи за безопасно движение
- Нарастващ брой инциденти, особено при висока скорост и употреба на алкохол
- Конфликти между безопасността, удобството и екологичните ползи
- Нужда от регулиране на регистрацията и употребата
Дебатът в комисията по транспорт подчертава сложността на темата, тъй като електрическите тротинетки са модерен и удобен транспорт, но същевременно създават значителни рискове поради трудното им регулиране и контрол.