КНСБ и железничарите против разделянето на железопътната услуга на три лота
Синдикатите настояват обществената услуга да се възлага на един изпълнител заради малкия пазар и икономическата ефективност

Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обяви против предложението на Министерството на транспорта и съобщенията да бъде разделена услугата за железопътен превоз на пътници на три регионални лота. От синдиката изразиха своята позиция на специална пресконференция, като подчертаха, че няма основание да се разделя превозната услуга, която според тях трябва да се възлага на един изпълнител поради малкия пазар.
КНСБ против разделянето на железопътната услуга на лотове
Проектът на условията и реда за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт предвижда регионално разпределяне на услугата на три лота: западен, северен и южен. Всеки лот би бил обслужван от депо в съответната територия. Освен това се предлага подвижният състав, закупен след 2009 г. от "БДЖ-Пътнически превози", да бъде предоставен безвъзмездно на изпълнителя на съответния лот.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров изрази категорична позиция, че няма никакво изискване от Европейската комисия или от Плана за възстановяване и устойчивост, което да налага този подход. Той настоя, че поради малкия размер на българския пазар е по-добре услугата да се възлага на един превозвач, а не на три отделни, защото разделянето би довело до раздробяване на субсидията и допълнителни проблеми.
„Новите влакове, които чакаме толкова дълго, сега се предлага да не ги получи БДЖ, а някой друг. Не виждаме обществена необходимост от това,“ заяви Димитров.
Позицията на Синдиката на железничарите в България
Председателят на Синдиката на железничарите Петър Бунев допълни, че съществува европейски регламент, който дава право на държави с малък пазар – под 23 милиона влак километри, а в България те са 19 милиона – да възложат директно услугата на избран от тях изпълнител. По думите му пазарната оценка също препоръчва да не се разделя железопътната услуга.
Синдикатът настоява, че България трябва да се възползва от тази възможност и да възложи обществения превоз на пътници на един изпълнител през 2025 г. „Единственият железопътен оператор с необходимия опит и подготвени кадри в страната е „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД,“ допълни Бунев.
Той подчерта, че през последните 30 години у нас не са правени значими инвестиции в железницата. Сега, когато има планове за закупуване на нови мотриси, вместо да се задържат и развиват в рамките на БДЖ, предложението е те да бъдат предоставяни на други изпълнители. Това според синдиката ще доведе до по-скъпи услуги за пътниците, а държавните средства, предназначени за железопътния транспорт, ще се удвоят.
Петър Бунев съобщи, че утре синдикатът ще участва в общественото обсъждане, организирано от министъра на транспорта, и ще се борят докрай срещу разделянето и поредното „ограбване на българското общество“.
Възможности и предизвикателства пред железопътния транспорт
- Проектът за разделяне на железопътния превоз на три лота цели регионализация и разделяне на подвижния състав.
- КНСБ и Синдикатът на железничарите са против разделянето, аргументирайки се с малкия пазар и налични европейски регулации.
- Очаква се в близките дни общественото обсъждане на проекта да определи по-нататъшната му съдба.