Гроздан Караджов представи проект за реформа в железопътния транспорт

Проектът цели стимулиране на конкуренцията и защита на трудовите права чрез обособяване на региони и дългосрочни договори

Гроздан Караджов представи проект за реформа в железопътния транспорт
Снимка © БТА

Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов представи пред синдикалните организации проект, който определя условията и реда за възлагане на обществени договори на превозвачи на пътници в железопътния транспорт. Инициативата цели да въведе реална конкуренция в сектора чрез обособяване на региони и да гарантира защитата на правата на работещите в железницата.

Обособяване на региони и условия на договорите

Проектът предвижда обособяване на два региона, в които ще се състезават кандидатите за регионални оператори, както и един отделен регион, предназначен за кандидати с доказан опит в железопътния сектор. По този начин се цели стимулиране на конкуренцията и подобряване на услугите в българския железопътен транспорт.

Продължителността на сключваните договори е предложена да бъде 12 години. Операторите ще използват локомотиви, вагони и мотриси, придобити от държавата след 2009 година, в пропорция спрямо обема на извършваните от тях услуги.

Защита на работната сила и преструктуриране на ремонтните дейности

Важен аспект от проекта е защитата на трудовите права на служителите. Гроздан Караджов подчерта, че всички работници и служители ще запазят своите работни места след влизане в сила на новите договори, а колективният трудов договор ще остане валиден за целия период на договорите.

В съответствие с Кодекса на труда, трудовите правоотношения с настоящите служители няма да бъдат прекратявани, а ще преминат към новите оператoри, които ще поемат обществената железопътна услуга.

Министърът съобщи още, че ремонтната дейност на подвижния състав ще бъде отделена в специално дружество, което ще предоставя услуги по ремонт и поддръжка на всички оператори при равни условия. За този въпрос ще се организира отделна среща със синдикатите с цел обсъждане на условията за преструктуриране.

Реформа и европейски изисквания

Караджов посочи, че основната цел на реформата е да се насърчи конкуренцията в жп сектора и да се стимулира навлизането на частни оператори. Презентирането на проекта пред профсъюзите показва намерението за сътрудничество с работническите организации, които имат богат опит и знания в бранша.

Общественото обсъждане на условията за възлагане на пътнически железопътни услуги в България започна на 2 юни с първа среща именно със синдикатите, поради тяхната ключова роля в защитата на правата на служителите и експертизата им в железопътния транспорт.

По време на парламентарния блицконтрол премиерът Росен Желязков подчерта, че европейското законодателство задължава България да либерализира пазара на железопътни превози на пътници, като това е ангажимент на всички държави членки на Европейския съюз.

Основания за реформата в жп транспорта

  • Обособяване на регионални оператори и стимулиране на конкуренцията;
  • Дългосрочни договори за превозвачите – 12 години;
  • Използване на подвижен състав на държавата в пропорция към обема на услугата;
  • Гарантиране на правата на работещите чрез запазване на работните места и трудови договори;
  • Създаване на специализирано дружество за ремонтни дейности, осигуряващо равни условия за всички оператори;
  • Съвместна работа с профсъюзите в процеса на реформа;
  • Изпълнение на европейските изисквания за либерализация на железопътния пазар.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent