Форум "AccessibleEU България" подчерта важността на достъпността и обученията
Експерти обсъдиха равния достъп до услуги, нуждата от обучени специалисти и добри международни практики

Експерти обсъдиха необходимостта от достъпни услуги и подходяща среда за хора с увреждания, както и важността на обучението на специалисти в тази област. Темите бяха разгледани по време на форума „AccessibleEU България: развитие на капацитет и обучения за достъпност“, който е част от международния проект за Ресурсен център за достъпност AccessibleEU, подкрепен от Европейската комисия.
Равен достъп до услуги и обучение на специалисти
Директорът на Фондация Институт за социални услуги в общността, Стели Петева, подчерта значението на равния достъп до градска среда, транспорт и информационни услуги в контекста на Закона за изискванията за достъпност на продуктите и услугите. Според нея, въвеждането на минимални изисквания чрез този закон цели осигуряване на достъпност на всички нива.
„За да бъде приложен законът на практика, е необходимо да има обучени експерти, които да предоставят съответните услуги на нуждаещите се, да разработват достъпни продукти и да предават знанията си на обществото“, обясни Петева.
Тя допълни, че в България има добри единични примери за приемствени практики, но липсва системно обучение и подчерта необходимостта от експерти във всички области, свързани с достъпността. „Когато няма осигурена достъпна среда, хората със специални нужди често остават вкъщи, не получават качествено образование, срещат трудности при намирането на работа и ограничават социалните си контакти“, допълни специалистката. Според нея разпространението на знание за равния достъп трябва да бъде кауза за цялото общество.
Обучения и добри практики
Цветомира Попова от Агенцията за социално подпомагане (АСП) съобщи, че близо 4000 служители на агенцията са преминали обучения за подобряване на работата с уязвими групи и повишаване на професионалния капацитет. Освен това, обучения са провеждани и с общини и доставчици на социални услуги.
„Тези обучения допринасят за увеличаване на емпатията и разбирането към хората с увреждания, което води до по-добро отношение и може да помогне за намаляване на дискриминацията“, отбеляза Попова.
По време на форума бяха представени и добри международни примери. Стели Петева акцентира върху практическия подход в Ирландия, където образователната система включва обучения за достъпност на педагози и преподаватели. „Това е универсален подход, който България също трябва да приеме“, посочи тя.
Значението на достъпността за цялото общество
Негослав Събев от Българската академия на науките (БАН) отбеляза, че достъпността не се отнася само до хората с увреждания. „Тя е ключов елемент за равноправното включване в обществото и ползите от нея са за всички“, коментира той.
Събев подчерта, че чрез редовното провеждане на обучения може да се извлече знание как всеки да допринесе за тази кауза и да бъде полезен.