Доц. Тодор Чобанов: Културният туризъм трябва да носи положителни емоции
На конференцията в София заместник-министърът обсъди важността на модернизацията и дигитализацията в културния сектор

Заместник-министърът на културата доц. Тодор Чобанов заяви, че основната цел на културния сектор е да доставя положителни емоции на хората чрез културния туризъм. Той говори за това на конференцията „Развитие на културния туризъм в България“, която се проведе днес в София.
Културният туризъм като търговия с емоции
„Нашата мисия е да задоволяваме потребностите на хората и да ги правим щастливи. Затова казвам, че ние търгуваме с положителни емоции,“ коментира доц. Чобанов. Той подчерта, че успешната реклама на България като туристическа дестинация трябва да бъде базирана на обекти, които са готови и достъпни за посещение в момента. „Имаме много атрактивни обекти, но не можем да ги популяризираме, защото не са приветливи за туристи и не са подготвени за посещения,“ посочи зам.-министърът.
Проблеми в управлението на музеите и необходимост от реформи
Доц. Чобанов обясни, че държавата управлява едва 5% от музеите, докато останалите са под юрисдикцията на общините, където понякога се наблюдават спорни практики с разпределянето на средствата. „Средствата от музеите често се харчат безмилостно за други дейности, докато самите музеи страдат от липса на финансиране за елементарни нужди,“ допълни той.
Заместник-министърът подчерта, че министерството вече е направило сериозен вътрешен анализ на системата и работи с колегите си за разрешаване на идентифицираните проблеми. „Имаме ясни слабости и спешни задачи, които трябва да бъдат решени,“ увери доц. Чобанов.
Примерът на Италия – модерно управление и дигитализация
Като пример за ефективна организация в областта на културния туризъм той спомена Италия, която през 2024 година отчита рекорд при продажбата на билети за музеи – повече от общото население на страната. Тайната според него е в добрата организация, включително наличието на онлайн резервационни системи, които позволяват на туристите да закупят билет месеци предварително, дори с отстъпка.
„Във Венеция всяко събитие е обявено в удобен портал, като са разработени гъвкави модели, които дават възможност на посетителите да получат точно това, което желаят,“ посочи доц. Чобанов. Той подчерта значението на отличната информационна подкрепа при развитието на културния туризъм.
Постигане на по-добра организация и обслужване
Заместник-министърът на културата акцентира, че добрата координация и модернизацията са ключови за успешното представяне на страната като културна дестинация. Използването на цифрови технологии и прозрачни форми на управление могат значително да повишат интереса на туристите и да подобрят достъпа до културното наследство.