България модернизира професионалното образование с нови специалности и ИИ

Страната прилага нов списък от 193 професии с акцент върху дигитализация и зелени технологии в ПОО

България модернизира професионалното образование с нови специалности и ИИ
Снимка © Dimitrina Vetova, БТА

България предприема активни стъпки за разширяване на обхвата и повишаване привлекателността на професионалното образование и обучение (ПОО) сред младите хора, съобщи заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова. Това бе отразено по време на неформалната среща на министрите на образованието на страните от Г-7 и Европейския съюз, проведена в Рим. Целта на България е обществото да осъзнае възможностите, които ПОО предоставя в контекста на съвременните образователни и пазарни изисквания.

Обсъждане на професионалното образование и изкуствения интелект

Събитието в италианската столица обедини представители на образователните системи на Германия, Франция, Великобритания, Италия, Япония, Канада, САЩ и други страни. В центъра на разговора бяха инициативите за модернизиране на техническото професионално образование и използването на изкуствения интелект (ИИ) в обучението. Заместник-министър Михайлова посочи, че България прилага конкретни инструменти за разширяване на обучаващите се в професионални паралелки. Сред тях са план-прием с целеви стойности по области и подкрепа на защитени специалности, при които се очаква недостиг на кадри.

Тя подчерта, че новият Списък с широкопрофилни професии, разработен с участието на Секторните съвети за умения към МОН, отразява промените и нуждите на пазара на труда. Успешното прилагане на реформите в ПОО зависи от сътрудничеството с работодатели, социални партньори, браншови организации, професионални гимназии, университети и ключови министерства. Това партньорство се координира и чрез дейността на Консултативния съвет към МОН.

Относно темата за изкуствения интелект, Михайлова сподели, че министерството е разработило насоки за прилагането му в образователния процес. Тя акцентира и върху значението на Стратегията за уменията в България, основана на препоръките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), като отбеляза и степента на изпълнението им. Основните изводи от срещата сочат, че предизвикателствата пред страните са сходни, а постигането на напредък изисква прилагане на финансови стимули и широка оценка на въздействието от използването на ИИ на различни нива – национално, регионално и международно.

Нов списък с професии за обучението от учебната 2026/2027 година

През август 2024 г. Министерството на образованието и науката утвърди нов списък с 193 професии по силата на измененията в Закона за професионалното образование и обучение. Сред тях 40 са свързани с дигиталния и зеления сектор, което отразява нуждата от квалифицирани кадри в набиращите популярност области на технологии и устойчиво развитие.

Очаква се новите професии да бъдат предлагани в професионалното образование от учебната 2026/2027 година за учениците, приети в осми клас, а за възрастните над 16 години обучението да се осъществява от януари 2026 г. Включените специалности акцентират на дигитализацията и устойчивото развитие в различни сфери, сред които:

  • Интегриране на дигитални технологии
  • Интелигентни системи и анализ на данни
  • Разработка на софтуер и роботика
  • Автоматизация и управляваща техника
  • Зелени технологии, кръгова икономика и устойчиво развитие
  • Безпилотни летателни апарати
  • Хибридни и електрически пътни превозни средства
  • Устойчива мода и земеделие
  • Дигитално проектиране и дизайн в текстил и мебели
  • Механизация и цифровизация в аграрния сектор

Международен обмен и подкрепа

Организатор на срещата в Рим бе италианското министерство на образованието. В срещата участваха министри и заместник-министри от редица европейски държави, които дискутираха добрите практики и иновации в областта на образованието.

Гост лектори бяха Борхене Чакроун, директор на направлението „Политики и системи за учене през целия живот“ в ЮНЕСКО, и Андреас Шлайхер, директор „Образование и умения“ в ОИСР, който се включи онлайн от Вашингтон. Техните участия допринесоха за обогатяване на дискусиите с международна перспектива и препоръки за бъдещи политики.

Чрез тези действия България затвърждава своя ангажимент към модернизацията на професионалното образование и формирането на конкурентноспособни кадри в условията на бързо развиващия се технологичен свят и нарастващото значение на зелените технологии.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent