АБТТА прогнозира забавяне на растежа на туризма в България през лятото
Икономическата несигурност и конкуренцията от Гърция влияят върху туристическия пазар през 2024 г.

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) прогнозира забавяне в темпа на растеж на туризма в България това лято поради неблагоприятната икономическа ситуация в много от емитиращите пазари. Въпреки че страната вече е пълноправен член на Шенгенското пространство, е възможно да се наблюдава спад на туристическия пазар от Румъния, тъй като румънските граждани сега имат по-лесен достъп до гръцките морски курорти. Това заяви заместник-председателят на АБТТА Димитрина Горанова в интервю за БТА.
Тенденции и прогнози за летния сезон
След сравнително силния растеж на туристопотока в последните години, който бе подкрепен от нарастването на пътуванията в световен мащаб след COVID-19, се очаква темпът на растеж да се забави. Основната причина за това е икономическата несигурност в страните, от които традиционно идват най-много туристи у нас, допълни Горанова.
Заместник-председателят на АБТТА посочи, че след присъединяването на България към въздушния Шенген нарастването на туристопотока от Европа е около 7%, но е трудно да се предвиди как пълното членство в Шенген ще повлияе на баланса на туристите. Особено внимателно трябва да се следи румънският пазар, който към 2024 г. е най-големият европейски пазар за България с над 2,3 млн. посетители. В същото време пазарът от Гърция е приблизително два пъти по-малък.
По отношение на влизането в еврозоната Горанова заяви, че то едва ли ще има съществен ефект върху сезона през тази година.
Посещения и пазарни тенденции
АБТТА не дава конкретни прогнози за броя на туристите, но се позовава на данни от Министерството на туризма, според които през 2024 г. ръст отбелязват само румънският, полският и вътрешният български пазар, докато при другите пазари се забелязва спад. „Със съжаление трябва да отбележим, че все още не сме достигнали нивата от лятото на 2019 г. по отношение на броя посещения и не се очаква това да се случи и през 2025 г. В процентно изражение обаче по отношение на приходите е възможно увеличение до 10%“, допълни тя.
Ако има ръст, той ще е основно от традиционни пазари като Великобритания, Германия, Полша и Чехия. Важно е също възстановяването на израелския пазар, който става все по-значим за летния сезон. Особено привлекателна за британските туристи е позицията на България като дестинация с отлично съотношение цена-качество, което е важен фактор в условията на икономическа несигурност.
Новите полетни връзки също допринасят за привличането на туристи. През тази година е открита директна линия Варна – Абу Даби, с цел популяризиране на България като туристическа дестинация сред страните от Близкия и Средния изток. Също така има и увеличение на полетите по ключови европейски маршрути от летищата във Варна и Бургас.
Сред основните пазари остават Румъния, Германия, Великобритания, Полша, Чехия и Северна Македония, като важен е и вътрешният пазар, който генерира значителна част от посещенията в морските курорти.
Потребителски нагласи и предизвикателства в сектора
Заместник-председателят на АБТТА отбеляза, че българите най-често почиват в южната част на Черноморието, където останалите нощувки на човек варират между 5 и 7, като преобладават семейства с малки деца, предпочитащи ол инклузив. Нараства и интересът към къмпинги в региона, които предлагат природосъобразна и по-спокойна почивка.
Един от основните проблеми пред сектора остава острият недостиг на квалифициран персонал, който засяга качеството на предоставяните услуги. За тази година се оценява, че липсва около 200 000 сезонни работници. Въпреки усилията за привличане на кадри от чужбина, резултатите са ограничени.
От 2019 до 2024 г. България е привлякла над 108 000 работници от трети страни, като през 2024 г. те са около 15 000 от 65 държави и покриват всички сектори на икономиката. Това показва, че проблемът с кадрите се задълбочава и изисква по-дългосрочни решения – като съкращаване на прекъсванията през сезона и изсветляване на сивия сектор, което би било ползотворно както за служителите, така и за икономиката на страната.
Стратегии за удължаване на туристическия сезон
Подобряването и удължаването на туристическия сезон е възможно най-вече чрез комбиниране на морския рекреативен туризъм със спа, балнеолечение и други продукти. Такива услуги се предлагат както на Северното, така и на Южното Черноморие.
Друг ключов фактор е осигуряването на целогодишен въздушен транспорт до морските дестинации. В момента след края на сезона курортите стават негостоприемни за туристите заради липсата на редовни полети. Ако има постоянни връзки, това ще даде възможност на много хотели да работят през цялата година.
АБТТА също се стреми да развива културния туризъм, който обединява посещения на исторически обекти, участието във фестивали, кулинарни традиции, винен туризъм и поклоннически пътувания. Тази комплексна стратегия цели да привлича туристи през всички сезони и да разнообразява предлаганите продукти.