Проф. Георги Вълчев за таксите в университетите и реформите в образованието
Ректорът на Софийския университет дискутира причините за увеличението на таксите и необходимостта от балансирани реформи с обществена подкрепа

Ректорът на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. Георги Вълчев коментира в ефира на БНТ, че проблемът с високите такси за обучение в университетите не е изкуствено създаден, но е преекспониран в медиите и публичното пространство. Той призова ректорите на останалите висши учебни заведения да последват примера на СУ в търсенето на решения, особено с оглед на нуждата от подготовка на квалифицирано младо поколение.
Причините за увеличението на таксите
Проф. Вълчев подчерта, че увеличението на таксите касае само платеното обучение и е резултат от нарасналата издръжка по различните професионални направления в университетите. Той поясни, че този фактор е силно повлиян от разликите в материално-техническата база, например при природните науки, където използването на лаборатории и специализирана апаратура прави издръжката по-висока.
„Таксите за платено обучение се определят от три основни компоненти: издръжката, която получава дадено висше училище, таксите плащани от редовните студенти и коефициентът за качество на обучението“, разясни ректорът на СУ. Той допълни, че заради водещата роля на столичния университет в повечето професионални направления, коефициентът за качество довежда до по-голямо увеличаване на таксите при тях.
Проф. Вълчев отбеляза, че тези специфики понякога са били "леко преекспонирани" в обществените дискусии, което допълнително е създало напрежение.
Предложения за реформите в образованието
Ректорът приветства започнатата от министъра на образованието мащабна реформа и изрази надежда за широка политическа и обществена подкрепа на процеса. Столичният университет предложил ограничения на увеличението на таксите за платено обучение до 60% от текущия им размер с аргумента за икономическа логика в определянето им.
„Не можем да приемаме, че броят на студентите, обучавани държавно, да се промени чрез увеличаване на таксите при платеното обучение. Второто важно предложение е принципът на „завареност“ – когато поемаме ангажимент към студенти, таксите не трябва да се променят в движение“, обясни проф. Вълчев.
Той сподели, че в момента води активен диалог със студентските организации, за да се намери решение, което е балансирано спрямо възможностите на учащите и изискванията за качествено образование.
Човешкият и икономическият аспект
В заключение ректорът на Софийския университет подчерта, че реформите в образованието трябва да съчетават икономическа логика с човешки фактор. „Важно е да си отговорим на въпросите: какво целим, защо и с какви средства можем да го постигнем“, каза проф. Вълчев, като призова народните представители да подкрепят предложените решения.