Проф. Георги Вълчев за таксите в университетите и реформите в образованието

Ректорът на Софийския университет дискутира причините за увеличението на таксите и необходимостта от балансирани реформи с обществена подкрепа

Проф. Георги Вълчев за таксите в университетите и реформите в образованието
Снимка © Владимир Шоков, БТА

Ректорът на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. Георги Вълчев коментира в ефира на БНТ, че проблемът с високите такси за обучение в университетите не е изкуствено създаден, но е преекспониран в медиите и публичното пространство. Той призова ректорите на останалите висши учебни заведения да последват примера на СУ в търсенето на решения, особено с оглед на нуждата от подготовка на квалифицирано младо поколение.

Причините за увеличението на таксите

Проф. Вълчев подчерта, че увеличението на таксите касае само платеното обучение и е резултат от нарасналата издръжка по различните професионални направления в университетите. Той поясни, че този фактор е силно повлиян от разликите в материално-техническата база, например при природните науки, където използването на лаборатории и специализирана апаратура прави издръжката по-висока.

„Таксите за платено обучение се определят от три основни компоненти: издръжката, която получава дадено висше училище, таксите плащани от редовните студенти и коефициентът за качество на обучението“, разясни ректорът на СУ. Той допълни, че заради водещата роля на столичния университет в повечето професионални направления, коефициентът за качество довежда до по-голямо увеличаване на таксите при тях.

Проф. Вълчев отбеляза, че тези специфики понякога са били "леко преекспонирани" в обществените дискусии, което допълнително е създало напрежение.

Предложения за реформите в образованието

Ректорът приветства започнатата от министъра на образованието мащабна реформа и изрази надежда за широка политическа и обществена подкрепа на процеса. Столичният университет предложил ограничения на увеличението на таксите за платено обучение до 60% от текущия им размер с аргумента за икономическа логика в определянето им.

„Не можем да приемаме, че броят на студентите, обучавани държавно, да се промени чрез увеличаване на таксите при платеното обучение. Второто важно предложение е принципът на „завареност“ – когато поемаме ангажимент към студенти, таксите не трябва да се променят в движение“, обясни проф. Вълчев.

Той сподели, че в момента води активен диалог със студентските организации, за да се намери решение, което е балансирано спрямо възможностите на учащите и изискванията за качествено образование.

Човешкият и икономическият аспект

В заключение ректорът на Софийския университет подчерта, че реформите в образованието трябва да съчетават икономическа логика с човешки фактор. „Важно е да си отговорим на въпросите: какво целим, защо и с какви средства можем да го постигнем“, каза проф. Вълчев, като призова народните представители да подкрепят предложените решения.

Още от категорията

Виж всички
Виж всички
Актуални новини
Последни

Дневни новини

Manage cookie consent