Общините Хасково, Димитровград и Харманли са с най-висок дял на отпаднали ученици
Регионалното управление на образованието въвежда мерки и екипи за обхват и реинтеграция на деца в учебната система

Общините Хасково, Димитровград и Харманли са сред тези с най-висок дял на отпаднали деца и ученици от образователната система в региона. Това съобщи началникът на Регионалното управление на образованието (РУО) - Силвия Касабова в изявление за БТА, като посочи данни от експертен доклад, представен на заседание на Областния координационен център за изпълнение на Механизма за превенция на отпадането от училище и детски градини.
Концентрация на непосещаващи образователните институции
Силвия Касабова обясни, че концентрацията на отпаднали деца в трите общини е логична, тъй като те са най-големите по население в област Хасково. Особено в община Харманли към статистиката се включват и деца, регистрирани по адрес, ползващи международна закрила – мигранти, което също влияе на показателите.
Насочено към справяне с проблема, общините Хасково, Димитровград и Харманли са избрани за партньори на РУО в проект, който има за цел да надгради и разшири дейностите по Механизма за обхват на деца и ученици извън системата. Кандидатстването ще се осъществи по Програма "Образование".
Дейности за обхват и реинтеграция
Областното управление е сформирало 41 екипа, които работят по обхвата на незаписаните в учебни и детски заведения деца. Обходите са организирани на конкретни райони, предложени от общините, съобразени с техните местни специфики и нужди.
През учебната година са реализирани общо 1265 обхода, насочени към деца и ученици извън обхвата на образованието. Резултатите показват, че в общините Харманли, Димитровград, Симеоновград и Свиленград в детските градини са записани 24 деца до четиригодишна възраст.
Посещенията на 192 адреса с информация за деца между 5 и 7 години са довели до записване на 27 деца в детски градини в Димитровград, Любимец, Харманли, Стамболово, Симеоновград и Свиленград. Освен това, 29 ученици са реинтегрирани в училищната среда, предимно в общините Свиленград и Хасково.
Причини за отпадане от образованието
По време на проверките на място екипите установили, че в 266 случая причина за отпадането е, че децата са в чужбина със своите семейства. Това допълнително обяснява част от отпадналите от системата учащи се.
Работа за подобряване на образователния обхват
Структурирането на работа чрез междусекторно сътрудничество и целенасочени обходи е част от усилията на институциите да предотвратят отпадането на деца от учебния процес. Партньорството с общините и включването на специфични райони осигурява по-ефективно идентифициране и подпомагане на деца и ученици, които са извън системата.